Dziecko chce być dobre.
Jeśli nie umie – naucz. Jeśli nie wie – wytłumacz.
Jeśli nie może – pomóż.
Janusz Korczak
Wartości nie są czymś oczywistym. Nie rodzimy się ze znajomością kierowania nimi. Dlatego czymś ważnym jest zapewnienie wszystkim dzieciom warunków do uczenia się wartości, by miały szansę żyć w zgodzie z nimi.
Wartości wynosimy przede wszystkim z domu, a przedszkole jest miejscem, które powinno wspierać rodziców przy ich wprowadzaniu.
W przedszkolu dzieci stają się częścią społeczności. Tutaj uczą się przestrzegać zasad, aby w przyszłości umieć kochać, szanować, pomagać i nie krzywdzić innych. Dla dzieci ważne jest, aby te wymagania były jasne i jednoznaczne oraz dostosowane do wieku i etapu rozwoju dziecka.
System Wartości Przedszkola powstał z myślą o potrzebach naszych przedszkolaków, aby usystematyzować pracę wychowawczą prowadzoną w placówce.
Z wartości wynikają normy postępowania etycznego, które przyswojone we wczesnym dzieciństwie wywierają duży wpływ na decyzje w późniejszym wieku.
W naszym przedszkolu za najważniejsze wartości uznano:
BEZPIECZEŃSTWO
ZGODA W GRUPIE RÓWIEŚNICZEJ
KOLEŻEŃSTWO
KULTURA BYCIA
RODZINA
ZDROWIE
BEZPIECZEŃSTWO
Jestem bezpieczny, bo…
- jestem w pełni akceptowany przez inne osoby.
- nie krępuję się prosić o pomoc, gdy czuję się zagrożony.
- przestrzegam zasad bezpieczeństwa na terenie przedszkola.
- przestrzegam zasad bezpieczeństwa poza terenem przedszkola.
- informuję panie o swoim samopoczuciu, przemyśleniach bez obaw o wyśmianie
i zbagatelizowanie problemu.
ZGODNOŚĆ W GRUPIE
Umiem funkcjonować w grupie, bo…
- przestrzegam zawartych umów i reguł.
- bawię się tak, aby nie przeszkadzać innym.
- unikam krzyku i kłótliwości.
- umiem czekać na swoją kolej.
- umiem przyjąć porażkę z godnością
(umiem przegrywać). - nie kłamię.
- akceptuję odmienność innych
(np. niepełnosprawnych). - umiem szanować wspólną własność.
- sumiennie i dokładnie wypełniam obowiązki dyżurnego.
- zwracam się z problemem do nauczyciela.
KOLEŻEŃSTWO
Jestem koleżeński, bo…
- nie wyśmiewam się z kolegi i koleżanki.
- nie wyrządzam krzywdy innym, nie biję.
- pomagam młodszym i mniej sprawnym.
- dzielę się z innymi tym co mam.
- szanuję cudzą własność.
KULTURA
Jestem kulturalny, bo…
- używam form grzecznościowych:
proszę, dziękuję, przepraszam. - pamiętam o zachowaniu się w trakcie powitań
i pożegnań: dzień dobry, do widzenia. - okazuję szacunek dorosłym osobom.
- jestem miły dla innych.
- dbam o porządek wokół siebie
(nie śmiecę, sprzątam po zabawie i pracy). - umiem słuchać innych i nie przeszkadzać w trakcie rozmów (kultura słuchania).
RODZINA
Szanuję swoją rodzinę, bo…
- pamiętam o uroczystościach rodzinnych.
- szanuję członków swojej rodziny.
- okazuję swoje uczucia rodzinie.
- znam pracę zawodową rodziców.
ZDROWIE
Dbam o swoje zdrowie, bo…
- dbam o swoje zmysły i higienę układu nerwowego.
- biorę udział w zabawach ruchowych, spacerach
i wycieczkach. - doskonalę nawyki higieniczne.
- zdrowo się odżywiam.
- ubieram się stosownie do pory roku.
PATRIOTYZM
Jestem dobrym Polakiem, bo…
- znam i szanuję symbole narodowe:
godło, flagę, hymn. - znam swoją miejscowość:
herb, zabytki, ciekawe miejsca. - poznaję kulturę i tradycje swojego regionu.